Heeft jouw school de BloeiFactor?

img_1555Beste schoolleiders, directeuren, beleidsmedewerkers en schoolbesturen:

Waarom bestaan wij?

Mijn liefste wens: Scholen in hun eigen kracht laten geloven. Talent bij leraren tot Bloei brengen. Passie inspireert. Dat weet ik zeker. Het is een kwestie van de juiste activiteiten ontplooien. Handelen vanuit identiteit en betekenis. 

Hoewel het nooit de bedoeling kan zijn geweest is onderwijs verworden tot een bureaucratie waarin leraren zich staande moeten houden. Vaak vraag ik mij af: staat de mens of het plan hier centraal? 'We lijken ons nauwelijks bewust te zijn van de werkelijke, veelomvattende betekenis die we met onze scholen kunnen hebben voor de levens van kinderen, leraren en de maatschappij, laat staan dat we daarop sturen.' * Het resultaat: het draait alleen nog maar om kwaliteitsplannen, cito-scores en het behouden van je baan of hogerop komen. Dat laatste is in het onderwijs behoorlijk beperkt. je bent leraar of je wordt zorg-coordinator, je bekleed een middenmanagement functie of boven in de rangorde schooldirecteur. Heel misschien kom je op een beleidsbaan terrecht waar je je dan vervolgens weer afvraagt welke betekenis je toevoegt aan de maatschappij met al die papieren en protocollen die er geproduceerd of omzeild moeten worden.? Ouders zijn een lastige bijkomstigheid geworden. De betekenis die je schoolorganisatie heeft voor de maatschappij is een irrelevant nevenbegrip geworden.

Het kan ook anders...

 Dat vertelt Kaj Morel die momenteel een lectoraat bekleed aan de Saxion Hogeschool in Zwolle. En die boodschap vervlochten met 25 jaar ervaring in de klei van het onderwijs heeft bij mij iets wezenlijks geraakt! Het kan ook anders! Door ons af te vragen wat wij willen betekenen voor anderen in plaats van wat anderen voor ons betekenen. Waarom wij bestaan nodigt scholen uit om hun eigen bestaansrecht aan de kaak te stellen. Waarom zijn we er ook al weer? Wie zou er wat missen als we er niet zouden zijn? Waarom zijn we er ook al weer? Door onze eigen identiteit als uitgangspunt te nemen en vervolgens door te vertalen in elke vezel van de organisatie ontstaan scholen met betekenis. Pure scbolen waar mensen staan voor datgene waar hun school voor staat en die als vanzelfsprekend bezig zijn hun belofte in te lossen aan hun klanten en de maatschappij.Zulke scholen zijn duurzaam en voegen iets toe. Wil jij zelf zo'n school worden? Lees verder

Lees meer: Heeft jouw school de BloeiFactor?

   

Schoolplan-Anders

 

kledinghangersEen betekenisvol schoolplan om trots op te zijn! 

Ik heb in mijn loopbaan heel wat schoolplannen geschreven achter mijn computer. Ze zagen er stuk voor stuk prachtig uit en verdwenen ook stuk voor stuk in de kast. Ja uiteraard werd het plan in grote lijnen gevolgd maar of het nu echt een stuk van het team was...het was vaak meer een wettelijke verplichting. Een gemiste kans vind ik nu. Een schoolplan moet laten zien hoe mensen in de school handelen van uit identiteit en betekenis. Bij het werken aan de invulling wordt het eigen bestaansrecht weer eens onder de loep genomen. Waarom zijn we er ook alweer? Wie zou er wat missen als wij er niet zijn? Door je eigen identiteit als uitgangspunt te nemen en de deze te vertalen tot in elke vezel van je school ontstaat er een school van betekenis. Een pure school waar mensen werken die staan voor datgene waar de school voor staat en die als vanzelfsprekend bezig zijn om kinderen voor te bereiden op de toekomst en op deze manier hun belofte inlossen aan de maatschappij.

Staat dit jaar het schoolplan verversen weer op het programma?

Wordt het zoek -en-vervang, of wil je er een goed en waardevol document van maken? Ik twijfel er niet aan dat je eigenlijk voor de laatste optie kiest! Je wilt vast handvatten om een goed en vooral boeiend schoolplan te schrijven dat door je hele team gedragen wordt. Ploeter niet in je eentje. Maak er geen papieren tijger van

Maak van je schoolplan weer een document waar je trots op bent? Beter nog ‚Ķ hoe laat je in het schoolplan zien dat je als team trots bent op je school,  op dat wat je bereikt hebt en dat je staat te trappelen om nog mooiere dingen neer te zetten als team?

Lees in de flyer hieronder verder hoe je dat kunt realiseren.

Lees meer: Schoolplan-Anders